Specialbørnehaven Mælkebøtten
Velkommen til Mælkebøtten
I Mælkebøtten er der 20 pladser, hvor børnene er visiteret til en specialpædagogisk Indsatsplads efter dagtilbudsloven. Der er to forskellige niveauer for indsatspladser: særlige pædagogisk indsat 2 (SPI2) og særlige pædagogisk indsats 3 (SPI3). Se målbeskrivelser.
Specialbørnehaven Mælkebøttens pædagogiske afsæt er relationspædagogikken, hvor forståelsen er, at mennesker udvikler identitet igennem samspil med andre, og at samspil forudsætter kommunikation. Der lægges vægt på at skabe et inkluderende miljø, med afsæt i det enkelte barns udviklingspotentiale og ressourcer, hvor børnene støttes og opmuntres til at have indbyrdes sociale relationer.
Der arbejdes målrettet med at udvikle børnenes sociale, sproglige og motoriske kompetencer med udgangspunkt i det enkelte barn.
Kommunikation og struktur er nøgleord. At forstå og blive forstået er hjørnesten i barnets udvikling.
I Mælkebøtten arbejdes der blandt andet med følgende metoder: KRAP, alternativ kommunikation (ASK), og Karlstad metoden. Vi anvender tegn-til-tale, PECS, støttesystemer i form af guidning, visualiseringssystemer med boardmarker, billeder, iPads osv. Ligeledes anvender terapeuterne forskellige tests og metoder til udredning af børnene.
Vi arbejder desuden ud fra en sanseorienteret tilgang, hvor Snoezel og Low Arousal anvendes.
Vi mener, at det er vigtigt, at børnene får varierede sansemæssige oplevelser, hvilket vi tilgodeser i vore miljøer såvel ude som inde.
Svømning i varmtvandsbassin indgår som et fast ugentligt tilbud til børn på SPI3. Herudover benytter vi os naturligvis af beliggenheden i et naturskønt område.
Med udgangspunkt i barnets ressourcer, udarbejder vi pædagogiske og terapeutiske mål og handleplaner, som danner grundlag for det daglige arbejde med barnet.
Der arbejdes ud fra konkrete mål og delmål, der løbende evalueres og der afholdes årlige statusmøder med deltagelse af forældre, socialrådgiver og PPL.
Personalegruppen i Mælkebøtten består af 9 pædagoger, 1 fysioterapeut og 1 egoterapeut.
Læs mere om Mælkebøtten
Særlig Pædagogisk Indsats 3 (SPI3)
Målgruppen er børn i alderen 0-6 år, der på grund af en betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, har behov for støtte i en vekselvirkning mellem et skærmet miljø og det almene børnefællesskab - både specialpædagogisk, ergoterapeutisk og fysioterapeutisk. Der arbejdes både mono- og tværfagligt. Kendetegnende for børnene er at de har behov for at være i et skærmet specialpædagogisk behandlingsmiljø.
Med udgangspunkt i barnets ressourcer, udarbejdes der pædagogiske og terapeutiske mål- og delmål i individuelle udviklingsplaner, som danner grundlag for det daglige arbejde med barnet.
Der arbejdes kontinuerligt og målrettet med at barnet kan indgå i små og større børnefællesskaber med almengruppen. I denne proces arbejdes der med afsæt i barnets forudsætninger og behov for spejling, kommunikation og social interaktion i de almene små børnefællesskaber.
Kørsel til og fra tilbuddet er ikke inkluderet.
Særlig Pædagogisk Indsats 2 (SPI2)
Målgruppen er børn i alderen 3-6 år med fysisk- og psykisk funktionsnedsættelse, der har et behov for en specialpædagogisk indsats. Børn på SPI2 kan tilbydes periodisk ergo- og fysioterapi enten på hold eller som individuel træning med henblik på udredning af behov og eventuel indsats.
Der arbejdes målrettet på at tilrettelægge en specialpædagogisk indsats, hvor der tages særligt hensyn til barnets behov for hjælp til udvikling og støtte til at kunne indgå og trives i små og større børnefællesskaber. Der tages afsæt i barnets forudsætninger og forsinkede udviklingsniveau.
Børnene har generelt brug for stor voksenguidning gennem alle dagens aktiviteter og overgange. Der tilrettelægges læringsmiljøer i mindre børnefællesskaber, hvor struktur, forudsigelighed, tilbagevendende aktiviteter og rutiner er nøglebegreber. Der arbejdes målrettet med barnets sociale, kommunikative og kognitive kompetencer, f.eks. gennem alternativ kommunikation, tegn til tale, skemastrimmel med boardmakerbilleder, arbejdskasser med opgaver inden for sprog, kognition mv.
Med udgangspunkt i barnets ressourcer, udarbejdes der pædagogiske og terapeutiske mål- og delmål i individuelle udviklingsplaner, som danner grundlag for det daglige arbejde med barnet.
Kørsel til og fra tilbuddet er ikke inkluderet.
Når et barn er visiteret til en specialpædagogisk indsatsplads i Mælkebøtten (SPI3 og SPI2), bliver forældrene inviteret på besøg for at se børnehaven. Derefter inviteres til et indskrivningsmøde, hvor forældre deltager sammen med personale fra børnehaven, samt rådgiver. Der kan eventuelt også deltage personale fra afgivende institution eller dagpleje.
Et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem forældre og børnehave har en positiv indvirkning på barnets tilknytning til børnehaven og på barnets trivsel.
Det er derfor vigtigt, at forældre og personale i hverdagen har en åben og konstruktiv dialog.
Dialogen skal medvirke til at skabe sammenhæng i barnets liv.
For at sikre den daglige kontakt mellem forældre og børnehave har hvert barn en AULA-kontaktbog, som vi skriver i hver dag.
Ved indskrivningsmøde, statusmøder og i løbende dialog aftales og justeres gensidige forventninger til samarbejdet.
Møder
Vi indkalder til statusmøde tre måneder efter opstart i Mælkebøtten og fremlægger forslag til mål og delmål, på baggrund af vores udredning af barnet. Det årlige statusmøde ligger i foråret, og den koordinerende pædagog tilbyder hjemmebesøg i efteråret. Når barnet skal starte i skole, afholdes skoleplaceringsmøde i efteråret kalenderåret før.
Fælles for alle møder er, at barnets mål og delmål drøftes, og de kommende mål for barnet aftales.
Vi arrangerer forældremøde minimum 1 gang om året.
I Mælkebøtten har vi forskellige traditioner, der afholdes i forbindelse med højtider eller årstider, f.eks. fastelavn, jul og/eller sommerfest.
Hvert år i uge 39 afholdes Fest i vand i Them Svømmehal. Svømmehallen omdannes til et stort sanseeventyr, og vi besøger svømmehallen næsten hver dag i denne uge.
Sørg altid for, at barnet har skiftetøj, udetøj, badetøj, bleer, sutter mv. med i børnehaven.
Navn i tøjet er en rigtig god ide!
Børnene skal ikke selv medbringe mad. Vi tilbyder morgenmad og frugt kl. 8.30, frokost kl. ca. 11.00 (pålægsfade, råkost, evt. lun ret og blendemad) og eftermiddagsmad kl. ca. 14. Til maden får børnene mælk eller vand.
Får barnet modermælkserstatning, specialkost eller sondemad skal denne medbringes. Desuden sutteflasker og de nødvendige sonder, sprøjter mv.
Vi må ikke modtage syge børn i børnehaven. Ring besked til børnehaven så tidligt som muligt. Det har stor indflydelse på dagens planlægning, at vi ved, hvilke børn der kommer. Opstår der tegn på sygdom hos barnet, eller kommer det til skade, kontakter vi forældrene, hvorefter barnet snarest muligt skal hentes.
Barnet må komme igen, når det er rask og smittefri. Smitsomme sygdomme hos børn og personale vil blive bekendtgjort i kontaktbogen. Husk derfor at meddele i børnehaven, hvad barnet fejler.
Medicin
Al medicin, der skal gives i børnehaven, skal være lægeordineret, og vi skal have kopi af ordinationen.
Medicin sendes med barnet i original emballage, og vi doserer medicinen op i medbragte doseringsæsker. Den flydende medicin medbringes også i original emballage. Desuden den nødvendige mængde PN medicin, sonder, sprøjter mv.
Der er fælles feriepasning med Specialbørnehaven Solsikken på følgende dage:
-
De 3 hverdage før påske
-
Dagen efter Kr. Himmelfartsdag
-
Uge 28-30 i sommerferien
-
Fra d. 27. december til og med d. 31. december
Alle pasningstilbud er lukket den 5. juni og den 24. december. På disse dage tilbydes ikke feriepasning.
I forbindelse med sommer-, efterårs- og vinterferie beder vi forældrene om at give børnehaven besked om, hvilke dage/uger barnet holder ferie, hvis barnet holder fri/ferie udover lukkedagene.
Jeanette Mai Rasmussen
Daglig leder
+4523379506
JeanetteMai.Rasmussen@silkeborg.dk