Skolegade 18
Velkommen til Skolegade 18
Børnehaven ligger på Skolegade 18 og Vestergade 57 - og er en del af Børnehuset Midtbyen.
Begge huse er gamle villaer i to etager med tilhørende legeplads.
Skolegade 18 rummer både alment dagtilbud for 33 børn, samt 10 børn der er visiteret til en særlig pædagogisk indsats.
Vestergade 57 (Mælkebøtten) er en specialgruppe på 20 børn. Børnene er visiteret til en specialpædagogisk Indsatsplads efter dagtilbudsloven. Der er to forskellige niveauer for indsatspladser: særlige pædagogisk indsat 2 (SPI2) og særlige pædagogisk indsats 3 (SPI3).
Se målbeskrivelser.
Læs mere om Skolegade 18 og Mælkebøtten
Særlig Pædagogisk Indsats 3 (SPI3)
Målgruppen er børn i alderen 0-6 år, der på grund af en betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, har behov for støtte i en vekselvirkning mellem et skærmet miljø og det almene børnefællesskab - både specialpædagogisk, ergoterapeutisk og fysioterapeutisk. Der arbejdes både mono- og tværfagligt. Kendetegnende for børnene er at de har behov for at være i et skærmet specialpædagogisk behandlingsmiljø.
Med udgangspunkt i barnets ressourcer, udarbejdes der pædagogiske og terapeutiske mål- og delmål i individuelle udviklingsplaner, som danner grundlag for det daglige arbejde med barnet.
Der arbejdes kontinuerligt og målrettet med at barnet kan indgå i små og større børnefællesskaber med almengruppen. I denne proces arbejdes der med afsæt i barnets forudsætninger og behov for spejling, kommunikation og social interaktion i de almene små børnefællesskaber.
Kørsel til og fra tilbuddet er ikke inkluderet.
Særlig Pædagogisk Indsats 2 (SPI2)
Målgruppen er børn i alderen 3-6 år med fysisk- og psykisk funktionsnedsættelse, der har et behov for en specialpædagogisk indsats. Børn på SPI2 kan tilbydes periodisk ergo- og fysioterapi enten på hold eller som individuel træning med henblik på udredning af behov og eventuel indsats.
Der arbejdes målrettet på at tilrettelægge en specialpædagogisk indsats, hvor der tages særligt hensyn til barnets behov for hjælp til udvikling og støtte til at kunne indgå og trives i små og større børnefællesskaber. Der tages afsæt i barnets forudsætninger og forsinkede udviklingsniveau.
Børnene har generelt brug for stor voksenguidning gennem alle dagens aktiviteter og overgange. Der tilrettelægges læringsmiljøer i mindre børnefællesskaber, hvor struktur, forudsigelighed, tilbagevendende aktiviteter og rutiner er nøglebegreber. Der arbejdes målrettet med barnets sociale, kommunikative og kognitive kompetencer, f.eks. gennem alternativ kommunikation, tegn til tale, skemastrimmel med boardmakerbilleder, arbejdskasser med opgaver inden for sprog, kognition mv.
Med udgangspunkt i barnets ressourcer, udarbejdes der pædagogiske og terapeutiske mål- og delmål i individuelle udviklingsplaner, som danner grundlag for det daglige arbejde med barnet.
Kørsel til og fra tilbuddet er ikke inkluderet.
I Skolegade 18 er der 2 inklusionsgrupper (Spilopperne og Columbus), som er for 16-17 børn i almen dagtilbud. Herudover er der ca. 5 børn, der har en særlig pædagogisk indsatsplads i hver gruppe. Den særlige pædagogiske indsats retter sig mod børn, der profiterer af at være i et inkluderende børnefællesskab med almene børn.
I Skolegades inklusionsgrupper har vi stor erfaring med at arbejde i inkluderende børnefællesskaber. Vi lægger vægt på, at alle børn deltager ud fra de forudsætninger, de hver især har.
Vi fokuserer på barnets ressourcer og skaber miljøer, som det enkelte barn kan begå sig i. Det er som udgangspunkt ikke barnet, der skal ændre sig, men omgivelserne og vores tilgang til barnet. Ved at arbejde målrettet ud fra barnets ressourcer, får barnet en masse små succesoplevelser, hvilket giver mod på at blive udfordret dér, hvor det er svært. Derved sikrer vi en sund og positiv udvikling hos det enkelte barn.
- Vi skaber plads til, at børnene skaber relationer og venskaber på trods af de udfordringer, de hver især måtte have
- Vi skaber en stærk børnekultur, hvor børnene udvikler omsorg og respekt for hinandens personligheder
- Vi skaber trygge og udviklende miljøer i hverdagen
- Vi møder hvert enkelt barn med respekt for individet
- Vi ønsker at gøre hvert enkelt barn til den bedste udgave af sig selv
- Vi tør eksperimentere og tænke kreativt
- Vi fokuserer på barnets ressourcer og ikke dets udfordringer
- Vi arbejder målrettet i både små og store børnefællesskaber, med udgangspunkt i det enkelte barns udviklingsniveau
- Vi arbejder struktureret, både på gruppe- og individniveau
Særligt for Columbus
Den store hvide bus, Columbussen, bliver i dagligdagen anvendt til en gruppe børn, der på skift tilbringer dagen fra kl. ca. 9-13 i skoven. Bussen er specialindrettet og godkendt som børnehave. Hvert barn har sin faste plads i bussen. Nogle børn sidder i grupper på 4 - dvs. 2 og 2 overfor hinanden med et bord imellem, enkelte sidder alene, og andre sidder 2 og 2 ved siden af hinanden uden andre overfor. Alle er fastspændt under kørslen.
Gruppen tilbringer størstedelen af deres børnehavedag udendørs, både sommer og vinter.
Læs mere under Specialbørnehaven Mælkebøtten
Start på almen dagtilbudsplads
Når pladstilbuddet er accepteret, vil den gruppe barnet er blevet tilknyttet tage kontakt til forældrene. Der er samlet indskrivning i Børnehuset Midtbyen. Vi bestræber os på at opfylde evt. ønsker til børnehus..
Vi opfordrer til at børnehaven besøges inden opstart.
Indkøringen er individuel fra barn til barn, og aftales med personalet i forbindelse med opstarten. Vi opfordrer til, at der de første dage i børnehaven følger en forældre med.
Vi tilbyder samtale ca. 3. mdr. efter opstart
Start i særlig pædagogisk indsatsplads
Inden start afholdes indskrivningsmøde, hvor børnehavens personale deltager sammen med forældre, evt. familierådgiver, samt afgivende dagpleje/vuggestue/børnehave.
Vi tilbyder samtale ca. 3 mdr. efter opstart, hvor forslag til barnets individuelle handleplan præsenteres.
Et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem forældre og børnehave har en positiv indvirkning på barnets tilknytning til børnehaven og på barnets trivsel.
Det er derfor vigtigt at forældre og personale i hverdagen har en åben og konstruktiv dialog.
Dialogen skal medvirke til at skabe sammenhæng i barnets liv.
Møder
Vi tilbyder samtale ca. tre måneder efter opstart, samt en samtale før skolestart.
Forældremøde indkalder vi til minimum 1 gang om året.
I Skolegade 18 har vi kostordning. Det betyder i praksis, at vi serverer morgenmad for børnene mellem kl. 6.30-8.00. Om formiddagen bliver børnene tilbudt boller eller andet hjemmebagt brød. Vi serverer frokost kl. 11.30. Tre gange om ugen serverer vi rugbrød med et bredt udvalg af pålæg, og to gange om ugen serveres varm mad. Om eftermiddagen serverer vi igen boller eller brød.
Køkkenet laver en sund og varieret kostplan hver uge, og vi tilstræber at børnene bliver præsenteret for forskellige smagsoplevelser. Vi har sølvmærke i økologi, hvilket betyder, at mellem 60-90% af det vi serverer, er økologisk.
Frugtordning i Skolegade
I afdelingen i Skolegade har forældrene arrangeret frugtordning. En gang i kvartalet opkræver en forælder 120 kr. fra alle, hvorefter der bestilles frugt fra Jysk Firmafrugt. Frugten serveres i forbindelse med formiddags- og eftermiddagsmåltidet.
Frugtordning i Vestergade
I afdelingen i Vestergade skal alle børn have frugt med der svarer til ugens 5 dage, til den fælles frugtordning. Frugten serveres også her i forbindelse med formiddags- og eftermiddagsmad.
I Skolegade 18 har vi forskellige traditioner, der afholdes i forbindelse med højtider eller årstider, f.eks. fastelavn, jul og/eller sommerfest. Afdelingerne har hver deres arrangementer.
Fælles for begge afdelinger er Fest i Vand. Fest i vand afholdes hvert år i uge 39 i Them svømmehal. Svømmehallen omdannes til et stort sanseeventyr, og vi besøger svømmehallen næsten hver dag i denne uge.
I september afholder vi høstfest. Det er forældrerådet der arrangerer høstfesten. Der kan f.eks. være snobrødsbagning på legepladsen, blomsterbinding, ansigtsmaling, samt kaffe og kage bord.
Den sidste søndag i november bliver børnehaven julepyntet, både indenfor og udenfor. Det foregår om eftermiddagen, og arrangementet er uden børn, da børnehaven skal stå julepyntet som en overraskelse for dem når de møder ind mandag morgen.
Julefesten bliver ligeledes arrangeret af forældrerådet, og der bliver mulighed for at lave sin egen juledekoration, hygge i hinandens selskab samt et besøg af julemanden.
Der er fællesferiepasning på følgende dage:
• De 3 hverdage før påske
• Dagen efter Kr. Himmelfartsdag
• Uge 28-30 i sommerferien
• Fra d. 27. december til og med d. 31. december
Alle pasningstilbud er lukket den 5. juni og den 24. december. På disse dage tilbydes ikke feriepasning.
I forbindelse med sommer-, efterårs -, og vinterferie beder vi forældrene om at giverbørnehaven besked om hvilke dage/uger barnet holder ferie, hvis barnet holder fri/ferie udover lukkedagene.
Jeanette Mai Rasmussen
Daglig leder
+4523379506
JeanetteMai.Rasmussen@silkeborg.dk